Nieuws


30 september 2006.

Stijging ongelukken door dode hoek.

Het aantal dodelijke slachtoffers bij ongelukken tussen vrachtwagens en fietsers is de eerste helft van dit jaar onverwacht schrikbarend toegenomen.
Daarmee is in één klap een eind gekomen aan de positieve ontwikkeling die werd ingezet na het verplicht stellen van de zogenoemde dodehoekspiegel op vrachtwagens.

Nederlands grootste transportverzekeraar TVM telde in de eerste zeven maanden al 25 zogenoemde dodehoekongelukken waarbij twaalf fietsers het leven lieten en dertien met letsel in het ziekenhuis belandden.

TVM heeft ongeveer een derde van de markt in handen, dus het totale aantal ligt naar alle waarschijnlijkheid vele malen hoger.

Ter vergelijking: in heel 2005 kwamen er vijftien fietsers om omdat een vrachtwagenchauffeur hen door een dode hoek in zijn spiegels niet tijdig had gezien.
Voorzitter Arjan Bos van TVM slaat daarover alarm vandaag bij de huldiging van de Ridders van de Weg.
Een kleine duizend beroepschauffeurs worden daar door hem en verkeersminister Karla Peijs in het zonnetje gezet voor een flinke periode aaneengesloten schadevrij rijden. Minister Peijs reageert geschrokken op de cijfers.
"Het zijn natuurlijk cijfers van een verzekeraar, maar dat is wel een hele grote. Als je die lijn doortrekt dan is dat een zeer verontrustende ontwikkeling.
Waar het totale aantal verkeersslachtoffers gelukkig steeds verder terugloopt, stagneerde de daling van dit soort ongelukken al een beetje. Maar deze onverwachte stijging baart mij grote zorgen", laat de bewindsvrouw via een woordvoerster weten.

TVM-voorzitter Bos erkent dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, maar volgens hem is de stijging van het aantal ongevallen veelal te wijten aan het gedrag van fietsers in het verkeer.
De brancheorganisaties TLN, KNV en EVO sluiten zich bij hem aan.
Minister Peijs vindt het niet terecht op voorhand met een beschuldigende vinger naar fietsers te wijzen en stelt een onderzoek in.

De bewindsvrouw kondigt vanmiddag een campagne aan om jonge fietsers tussen de tien en zeventien jaar en chauffeurs extra te wijzen op de risico's die een fietser loopt als hij naast een vrachtwagen staat die rechtsaf slaat.



klik hier voor pagina terug

terug naar de vorige pagina